fredag 14 september 2012

Veckobrev vecka 37

Veckobrev vecka 37

Hej på er!

Den här veckan har gått fort och vi har jobbat på i ett rasande tempo. Vi har dragit igång med många nya projekt.

I svenskan har vi börjat med boksamtal, vi läser alla i klassen Moa och Pelle – En kärlekshistoria av Kerstin Johansson iBacke. I boken får barnen möta två bästa kompisar som ska börja skolan. Men allt blir inte som de tänkt sig när skolan börjar, Moa är blyg och hennes skolstart blir hemsk och Pelle vågar egentligen inte visa hur mycket han tycker om henne. Att läsa en historia tillsammans och sedan lyssna på sina kompisar om vad de tycker om boken är både intressant och lärorikt tex. Aha, han/hon tänkte precis som jag eller va? Tänker du så? Att lyssna och ta till sig informationen och bearbeta den är jätteviktigt. Till boken finns det frågor som vi pratar om och då kommer vi inpå Olweus, hur man är som kompis och hur det kan kännas om man blir utanför eller hur det är att vara kär men att man kanske inte vågar visa det. Många bra tankar och tips har kommit upp. Men det här är något som vi gör i klassen men det stannar här i klassrummet.
I svenskan jobbar vi också med grammatiken alfabetisk ordning, inte helt lätt men vi kommer att knäcka koden. Vi kämpar på både med dator och med penna.  

Under vårt klassråd har vi pratat om våra ordningsregler om vad man får göra och vad man inte får göra på skolan. Många bra tankar och idéer.

I textil- (sy) slöjden jobbar barnen med att göra en ullstrumpa och i träslöjden jobbar man med att göra ett akvarium. Slöjdämnet är mycket uppskattat och de tycker att det är jätteroligt och längtar till varje ny onsdag. Härligt!

I matten jobbar vi med minus och uppställningar, inte helt lätt alla gånger. Det gäller att hålla reda på ental, tiotal och hundratal samt tusental.
I boken så har författarna gett ett tips på hur man kan räkna, en del barn tyckte att det var krångligt och hittade andra strategier att läsa talet. För min del tycker jag att det är helt okej. Det finns inte bara ett rätt räknesätt som är det rätta. Det barnen behöver göra är att visa hur han/hon har tänk och om det har kommit fram till rätt svar, kanon! Det finns inget som kan ta kål på intresset om man ska sitta och försöka förstå en annans tanke. Det som vi lärde oss i skolan kanske var bra men det finns andra sätt att tänka på har du ett bra sätt och gillar det, varför ska du då byta?

I geografin har vi börjat med Pojken och Tigern, vi har börjat längst ner i Sverige, Skåne vi utgår från Smygehuk. Barnen kommer att ha Pojken och Tigern som läsläxa till torsdagar då vi jobbar med geografi hela dagen. Vi jobbar i halvklass. Jag kommer att berätta om kartan och städer och Ingeborg kommer att prata mer om landskapet och vad som kännetecknar tex. Skåne osv. Boken är bra och roligt skriven så om du vill uppdatera dig på sveriges geografi så läs boken!

I SO ämnet har barnen fått i långläxa att ta reda på vem de är. Titeln har jag lånat från tv-programmet, Vem tror du att du är? Eftersom att vi läser människans utveckling så går det hand i hand om att veta vart vi kommer ifrån. Det är inte helt enkelt men väldigt roligt. Vi började projektet med att titta på ett avsnitt av ”Vem tror du att du är?” och då följde vi Lasse Åberg och hans släkt hur de hade emigrerat till USA och att det fanns ett Stockholm och ett Mora fst i USA. Det tyckte barnen var häftigt!
Ta reda på så mycket du kan om din familj och dina släktingar. Namn? Födelsedatum? Dödsdag? Vad hette de i flicknamn? Har de gift sig? Yrke? Finns det någon rolig/spännande/läskig historia till personen att det gick som det gick? Har de flyttat? Hur fick de sina efternamn? Vi har hört en del historier i klassrummet om att någon fick sitt namn efter en bastuba osv. Jag vet att det kommer att gå åt papper för det är många och mycket att skriva om. Har ni inget papper, finns det här! Jag mailar ut och säger till barnen när släkträdet ska vara inlämnat igen. Vi ska sätta upp det i klassrummet och titta på våra träd. Lycka till!

No-undervisningen har vi delat in oss i grupper och då ska vi ge oss nya personligheter och leva ett Ramapithecus liv. Barnen ska skriva och ta reda på fakta om hur man såg ut, var man bodde och hur deras boplats såg ut m.m. de kommer att så småningom att dö ut och då får de bli nya och komma tillbaka fast som Homo hablis osv. Det här är ett stort projekt som kommer att vara länge. Vi kommer att läsa om istiden fram till järnåldern. Det ska bli spännande. Självklart kommer de att få svara på frågor och jobba med de olika perioderna.

I torsdags bjöd jag alla barnen på tårta eftersom att jag fyllt år. Det var engångsförtelse det händer bara när man fyller jämt så nästa gång är om tio år. Tårtorna var uppskattade! Och jag uppskattade den fantastiska sången och de fina teckningarna! <3

Äntligen har vi fått en ny fritidspedagog till klassen. Jippi! Mesay. Det känns jättekul att vi äntligen kan jobba som en hel klass och knyta ihop gruppen ännu mer. Mesay är energisk och är full med nya idéer. Känns riktigt bra!
Det känns verkligen att nu har skolan satt igång på riktigt och längre ska vi. Nu kör vi!

Nu i helgen:

Lördag 15/9 Loppis Kom köpcenter se tidigare inlägg


Nästa vecka:

Måndag:
Tisdag: INGEN IDROTT! Vi ses i klassrummet!
Onsdag: Club 3
Torsdag: Pojken och Tigern läsläxa kap 1.
Fredag: Friluftsdag – Allemansrätten! Vi ska till Tegelhagen! Mat beställs från skolan men extra mat är aldrig fel att packa ner. Ta med en burk och en bra ryggsäck att bära maten i. Det finns inget som säger att man inte får göra sin egen matsäck! Vattenflaska och sköna kläder samt en frukt.        


Ha en trevlig helg!

Hälsningar
Anna-Karin och klass 3A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar